*

AnneLouhelainen

Euroopan Vakausmekanismi EVM = > piikki auki

Euroalueeseen kuuluvien valtioiden valtiovarainministerit allekirjoittivat Euroopan vakausmekanismin EVM:n perustamista koskevan sopimuksen Brysselissä 11. päivä heinäkuuta 2011. EVM on euroalueeseen kuuluvien valtioiden välinen kansainvälinen
rahoituslaitos, joka tulee sijaitsemaan Luxemburgissa. Sen tehtävänä on antaa
rahoitustukea niille EVM-maille, joilla on tai joille uhkaa tulla vakavia
rahoitusongelmia. EVM:n eli Euroopan pysyvä vakausmekanismi kokonaispääoma
on 700 miljardia euroa, josta  620 miljardin euron takuupääomasta  Suomen osuus n.
11,14 mrd €.80 mrd euron maksetusta pääomasta Suomen osuus on noin
1,44 mrd €  yhteensä järkyttävät 12,58 mrd euroa.

Eurojärjestelmä on jo antanut pankeille kahdessa erässä vakuudellista 3 vuoden lainaa yhteensä yli 1 000 miljardia euroa. Hallitus on kuitenkin esityksessään todennut, että pidemmällä tähtäimellä se ei poistaisi pankkien keskinäistä luottoriskien arviointiin
perustuvaa luottamuspulaa. Jos tuo 1 000 miljardia euroa ei riitä poistamaan
pankkien keskinäistä luottamuspulaa, niin mikä tähtitieteellinen summa sitten
riittäisi? Verrokkina, että Suomen budjetti on vain reippaat 50 miljardia
euroa. ERVV:n ja EVM:n yhteenlasketun rahoituskapasiteetin osuus nostettiin 700
miljardiin euroon. Kriisimaiden - Portugali, Irlanti, Italia, Kreikka ja
Espanja - julkinen velka on yli 3 000 miljardia euroa. On siis päivänselvää,
ettei EVM:n nykyinen koko riitä nykykriisin ratkaisuun. Asiantuntijoiden mukaan
EVM:n koon pitäisikin olla 1 000, jopa 2 000 miljardia euroa. Megalomaaninen
määrä rahaa, jossa Suomen taskurahat eivät todellakaan riitä! Nyt hallituksen
pitäisi jo herätä euroholismin huuruistaan!

Maaliskuun lopussa 2012 euroalueen valtionvarainministerit päättivät siis nostaa ERVV:n ja EVM:n yhteenlaskettua rahoituskapasiteettia väliaikaisesti 700 miljardiin euroon.
Korostaisin siis tätä sanaa "väliaikainen". Eli jos on jo siis
päätetty, että tuo 700 miljardia euroa tulee olemaan vain väliaikainen päätös,
voimme siis odottaa, milloin pääomaa päätetään jälleen korottaa! Hallitus tullee
painottamaan, että EVM:n pääomaa korotetaan vain yksimielisellä päätöksellä, mutta
artiklassa 24 todetaan, että EVM:llä on vararahasto ja tarpeen mukaan lisää muitakin
rahastoja. Johtokunta vahvistaa vararahaston lisäksi näiden muiden rahastojen
perustamisesta. Ja katsotaanpa sitten, millä äänimäärällä johtokunta sitten
päätöksensä tekee: artiklan 6 mukaan johtokunta tekee päätöksensä
pääsääntöisesti määräenemmistöllä. Määräenemmistöllä voitaneen siis Suomikin
sitouttaa osallistumaan uusiin ja taas uusiin rahastoihin. Jos Suomen eduskunta
EVM-sopimuksen todella hyväksyy, se merkitsee sitä, että piikki Eurooppaan on
nyt sitten viimeistään auki.

Hallituksen esityksessä todetaan, että EVM:llä luodaan pelisäännöt taloudellisten kriisien
hallitsemiseksi siten, että yksittäinen jäsenvaltio vastaa itse omista
veloistaan ja sitoumuksistaan. Erittäin hyvä idea, mutta ei se ole toiminut
eurokriiseissä tähänkään saakka. Sopimuksen 15 artikla käsitteleekin lainan
antamista EVM:n jäsenvaltiolle rahoituslaitosten pääomittamiseksi. Siinä
todetaan, että rahoitustuen ehdollisuus määritellään yksityiskohtaisesti
yhteisymmärryspöytäkirjassa. Tukea ei anneta suoraan rahoituslaitokselle, vaan
se annetaan asianomaisen valtion välityksellä. Sopiikin nyt kysyä: miksi
komissio ajaa kuitenkin ajatusta, jossa pankkeja pääomitettaisiin suoraan, ei
valtion kautta? Mihin jää silloin kansallisten valtioiden vastuu, jos pankit pääomitetaan
suoraan? Miksi komissio ei halua vaatia vastuunkantoa tukea hakevilta mailta?

EVM:n päätökset esimerkiksi laina-avun myöntämisestä ovat luonteeltaan ja taloudellisilta
vaikutuksiltaan niin merkittäviä, että eduskunnan tiedonsaanti ja
osallistuminen vakausmekanismin puitteissa tehtäviin päätöksiin on turvattava.
Sopimusmuutos edellyttää eduskunnan hyväksyntää. Jos näin todetaan hallituksen
esityksessä, voidaan hyvin kysyä, miksei EVM:stä ole järjestetty kansalaisille
avoimia kuulemistilaisuuksia. Tämä on niin suuri asia, että kansanäänestys olisi
suorastaan loistokas tilaisuus näyttää, millaista on hallituksen esimerkki
vastuun kantamisesta silloin, kun pyydetään lisää informaatiota. Nyt jaossa on
ollut lähinnä fiktioita.

Eduskunta äänestää ensi viikolla tämän katastrofaalisen sopimuksen hyväksymisestä. Perussuomalaiset tulevat vastustamaan sopimuksen hyväksymistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ihme ettet saannut yhtään kommenttia?
No nyt saat.

Ajatellanpas asiaa nyt hieman:
Velkatalkoo-Jykä, nykyinen Siilinjärven Houdini, kertoi, ettei 1,44 miljardia ole budjetoitu ja ettei 12,5 miljardia tule millään tavalla vaikuttamaan meidän tavisten elämään, ei mene terveyskeskuksilta tai eläkeläisiltä fyffeä lainkaan.

No tässä Sinä Anne tulet kuvaan mukaan:
Ehdota lakia, jossa hommataan, tai oikeammin Valtakunnan Velho, Siilinjärven Ihme, järjestää yhteiskunnallisiin työttömyystöihin sellaisen 12,5 miljardin palkkapotin, joka ei vaikuta lainkaan yhtään mihinkään, vaan velkakin muunttuu saatavaksi. Tai ainakin tienistiksi; Valtakunnan Polvi Kipeytyi ja Muisti Meni-poppamiehen kanssa voisivat oikein perustaa sellaisen maatakiertävän varietee-teatterin.

Nurjana puolena tässä on tietysti se, että jengi lakkaisi lottaamasta ja odottaisivat vaan kaksikon saapumista.

Minä puolestani ehdotan, että eduskunnan kaikkiin tiloihin hommattaisiin noin 2 metrin välein kukkaruukkuja, joihin voisi lyödä päänsä ja oppia uusia loitsuja tai ihmeentekeviä kikkoja.
Näitähän voisi olla ihan koko tusina siellä.
Tälläkin on pieni negatiivinen vaikutus: Nythän puhujanpönttöjä on vain kaksi ja niitä tarvittaisiin kymmenen lisää, jotta kaikki saisiavt loitsuilla ja kaatuilla samaan aikaan. Jutta komppaisi puheenjohtajan pöydän takaa, "lyöden käsilaukkunsa tomerasti pöytään" kuten Kumpula-Natri asian ilmaisi.

Palaan asiaan lakitekstiehdotuksellani, kunhan vanhat silmäni ovat hieman levänneet ja jaksan lukea koko n. 9 tuntisen pöytäkirjan. Tämä jotta tulee käytettyä täsmäsitaatteja "Perustelut"-osiossa.

Henry

Petteri Sahinjoki

Jotenkin unohtuu se seikka että, Suomi joutuu todellakin LAINAAMAAN ne rahat näiltä lähes samoilta liikepankeilta, joille annetaan rahaa/takaus LAINAKSI "tukipaketteina" tai "pääomaksi".

Sitä pääomaa ei ole valtion kassassa valmiina. Velatonta rahan lähdettä Suomella ei ole. Suomen valtiolla ei ole lupaa luoda rahaa tyhjästä, kuten pankit itse voivat tehdä lainoja myöntäessään.

Yksityiset pankit luovat kuplan, possauttavat sen ja rupeavat kiristämään valtioilta rahaa luottotappihioinsa. Todella törkeää toimintaa.

Tuollaisilla säännöillä toimivat yksityiset rahalaitokset eivät tarvitse minkäänlaisia tukipaketteja eivätkä pääomitusta. Sellaisien pyytäminen valtioilta on jo sinänsä aivan rikollista touhua, eli petosta ja kiskontaa.

Tyhjästä rahaa luovat pankit eivät tarvitse minkäänlaista omaa pääomaa uloslainaukseen, koska reservivaatimus on 0% valtiolainoissa.

Miksei pankkien anneta yksinkertaisesti kärsiä omissa nahoissaan luottotappionsa?
Pankkeja ei tarvitse "pelastaa", koska ne eivät ole koskaan mitään oikeaa rahaa holveistaan lainanneet. Sitä rahaa ei ole edes alunperin ollut niillä pankeilla. Velkaraha syntyy velkakirjaa vastaan pelkkänä tilikirjauksena asiakkaan (vaikkapa valtion) ottaessa lainaa pankista. Siis tyhjästä.

http://www.talousdemokratia.fi/tiedostot/HYOL-veto...

Sitäpaitsi EVM ei varsinaisesti ole ollenkaan osa EU:ta, eikä euroa. Se on yksityinen verovapaa suvereeni yritys/pankki. Sellaisiin ei pidä liittyä.

Suvereeni valtio ei voi mennä konkurssiin. Ainoastaan rahajärjestelmä tai yritys/henkilö voi mennä konkurssiin.

Jos pankit alkavat nostaa lainojen korkoja vastalauseena. Niin valtiot voivat alkaa painaa omaa valuuttaansa vaihdonvälineeksi, ja ostaa sillä tavalla työtä ja tavaroita kansalaisiltaan.
Näin muutama valtio on hoitanut asiansa historian saatossa. Näin mm. 1933-45 Saksassa tehtiin. Siitähän ei tietenkään tykätty.

http://revisionistit.wordpress.com/2012/04/02/kuol...

"Jos kansakuntamme voi laskea liikkeelle dollarin velkakirjan, se voi laskea liikkeelle dollarin setelin.

Elementti, joka saa aikaan velkakirjan, saa aikaan myös setelin. On mieletöntä sanoa, että maamme voi laskea liikkeelle 30 miljoonaa dollaria velkakirjoja mutta ei 30 miljoonaa dollaria rahaa. Molemmat ovat lupauksia maksaa, mutta toinen lupaus lihottaa koronkiskuria, toinen auttaa kansaa" (Thomas A. Edison).

Toimituksen poiminnat